Eerste dagen in Tanzania - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Tanzania - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Tanzania

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

15 Augustus 2009 | Tanzania, Zanzibar

We hebben dan toch effe de tijd gevonden om een jullie een update te geven van onze trip naar Tanzania.. We zitten te wachten op de luchthaven van Arusha, voor de vlucht naar het tweede deel van de trip.. Zanzibar..
We zijn hier al eens geweest, maar dan in iets minder aangename omstandigheden..
Bij aankomst in Arusha bleven we met lede ogen het bagagekarretje aanstaren, toen alle koffers uitgedeeld waren.. Een Déjà - vu gevoel uit Thailand vorig jaar werd bevestigd toen de bagagejongen ons zei... “Thats all folks”.. als afsluiter van een comic.. maar zo grappig vonden we het helemaal niet..

24 uur in dezelfde kleren, en geen bagage te bespeuren..

Alles is wellicht fout gelopen op de luchthaven van Dar Es Salaam, waar we een comfortabele transferttijd hadden van 50 minuten; om de vlucht naar Arusha te halen.

Dat was echter gerekend buiten de Afrikaanse logica, die we sedert enige jaren terug naar ons onderbewustzijn hadden verbannen.. maar plots weer zeer actueel werd..

Bij het verlaten van het vliegtuig volgen we braaf de pijltjes “Transfert zone”.. om 16 pijltjes later voor een deur te staan met een groot hangslot op.. nog 41 minuten ..

Terug naar de normale wachtrij dus.. waar we braaf ons immigratiedocument invullen..
en ons aanbieden bij een pseudo-docter met een anti-griep maskertje op..
die ons nog een aantal documenten overhandigd omtrent onze gezondheidstoestand.. nog 32 minuten..

Na op eer en geweten te hebben verklaard dat we géén griep, hebben of aids (stel u voor dat iemand dat zou binnenbrengen in Afrika !!) , we geen drugs nemen.. en nog 2 andere paginas met idiote vragen mogen we bij de (kn)aap met stofmaskertje onze papieren terug inleveren.. die leest ze aandachtig na (of doet alsof) en legt ze bij op het stapeltje van 3000 andere immigranten.. Nog 23 minuten.

Nog even onze paspoorten controleren..... en we worden teruggestuurd naar de immigratiedienst voor het visum.. even wat documentjes invullen.. en 100 dollar betalen..
Only cash accepted !... nog 18 minuten.. een vriendelijke beambte zonder maskertje begeleid ons naar een wisselkantoor in de vertekhal.. om euro’ te wisselen in dollars..
nog 8 minuten..

Terug in de wachtrij om onze visums te ontvangen.. en vervolgens nog een wachtrij om de douane te passeren.. nog 3 minuten..

We kunnen ons eindelijk aanbieden bij de transfertbalie die we 47 minuten geleden hadden gezien aan de overkant van het hangslot..

Hier krijgen we onze tickets voor de vlucht naar Arsusha, en verzekert men ons dat de bagage werd doorgecheckt naar de eindbestemming. .. niet dus..

Via een doolhof van gangetjes en groezelige kantoortjes worden we terug begeleid naar...
de vertrekhal..
waar we opnieuw de bagagecontrole en douane dienen te passeren om ons terug te bevinden in dezelfde ruimte dan waar we vertrokken zijn..

Gelukkig is het tijdschema van de vluchten aangepast aan Afrikaanse normen en heeft zoals alles in dit land.. vertraging..

Maar we waren al in Arusha.. met Precision Air.. zonder bagage.. (zoek de contradictie ;-)
Daar verzekert men ons na een half uurtje rondbellen en documenten invullen dat de bagage nog in Dar es Salaam staat, maar met de volgende vlucht zal worden meegestuurd.. ze zal de volgende ochtend worden afgeleverd aan ons hotel..

We checken in de suite van de Coffee Lodge in Arusha.. gelegen midden in de koffieplantages.
En worden meteen ondergedompeld in de echte sfeer van Afrika..
het heeft blijkbaar zo zijn voordelen om te vermelden dat je op huwelijksreis bent, want we krijgen een upgrade aangeboden van het hotel;

Na een lange trip en een heerlijk bad, kruipen we terug in dezelfde kleren.. om te gaan dineren.

Om één of andere reden verbaast het ons niet dat er de volgende ochtend helemaal geen bagage te bespeuren is..
Onze privéchauffeur van dienst "Amir" stelt ons voor om na het ontbijt naar het hoofdkantoor van (not so) Precision Air te gaan...
om te kijken of ze onze bagage kunnen opsporen.. na een rit van 30 minuten van vlakbij de luchthaven komen we aan in Arusha city.. en staan voor een gesloten deur
met een bordje.. opening at 10.00 am..

Na enig overtuigingskracht slaag ik er dan toch in om hem duidelijk te maken dat onze bagage wellicht in de luchthaven van Arusha staat in plaats van in een een gesloten kantoor..
Dus.. een ritje van 30 minuten terug in de tegenovergestelde richting, naar de luchthaven .. waar we bij het kantoor van Precision Air een bordje vinden "Closed.."
dus toch terug naar Arusha.. city... waar het inmiddels al ruim na 10.00 is, om terecht te komen op een groezelig kantoortje van een bediende met het IQ van een koffieboon..
die ons verzekerd dat onze bagage er wellicht van namiddag zal zijn..

Ik maak hem duidelijk dat ik géén genoegen neem met "wellicht" en dat ik EXACT wens te weten waar onze bagage momenteel is, en dat ik ze wens te ontvangen voor 12u30..
en blijf zitten in zijn groezelig hok tot ik een antwoord heb !

Daarop besluit hij dan toch maar even onze bagageclaim-tickets te bekijken, en uit te vissen waar ze zich eventueel zou kunnen bevinden..
koffieboon komt er uiteindelijk achter dat een andere koffieboon de koffers naar Kilimanjaro Airport heeft verscheept, en dat ze zo'n 2 uur rijden daar vandaan staan..
Ze zullen ze op de volgende vlucht zetten en dan naar onze volgende bestemming .. nog 4 uur rijden .. doorsturen..

NIET DUS !!

Ik overtuig hem dat de bagage NU in een taxi naar Arusha moet komen, en dat ik op zijn bureau blijf zitten tot ze is aangekomen..
na enige twijfel stemt hij toe.. en om 12u30 kunnen we met een gerust hart én onze 2 koffers beginnen aan de trip naar Tarangire Tree Lodge..
waar we inmiddels onze eerste "game drive" (safari) op ons ... kunnen schrijven.. omdat we daar pas rond 17 uur zullen aankomen ipv om 12u30..

Vanaf nu kan het alleen maar vlotter gaan.. ;-)

Tarangire Treelodge heeft zijn naam niet gestolen.. een 20 tal boomhutten midden in het bos, en een prachtig zicht over de vallei van Tarangire.. doet meteen al onze ergernissen vergeten..

"Hakuna Matata" zeggen ze hier.. en als je naar Afrika komt kan je maar beter die ingesteldheid overnemen, anders werkt het niet..

Tijdens het avonddiner worden we vergast op een optreden van de lokale Maasai, die ons meteen ook laten kennis maken met hun favoriete bezigheid.. hoogspringen..

Onze eerste gamedrive gaat dwars door Tarangire Reservation.. richting NgoroNgoro.. onderweg al heel veel beestjes.. en evenveel mooie beelden,
maar alles krijgt superlatieven als we de top van de NgoroNgoro krater bereiken.. Vanaf de rand krijg je de spectaculaire krater te zien die met zijn 20 bij 20 kilometer zowat de s'werelds grootste caldera is.
De wanden die naar de kraterput leiden zijn steil en een paar 100 meter hoog, en in de vallei van de krater leven tienduizenden dieren in harmonie naast elkaar..
De ene zijn harmonie kan dan soms wel de andere zijn middaglunch worden... ;-), We zullen moeten wachten tot de volgende ochtend om af te dalen in de krater, en héél even mogen deel uit te maken van het decor, dat al een paar miljoen jaren lijkt stil te staan..

Zebra's, wildebeest, leeuwen, luipaarden, olifanten, giraffes, ... niet voor niets dat deze unieke plek de bijnaam Ark van Noa kreeg..
Het ganse gebied is Unesco erfgoed, en de totale oppervlakte van het beschermde gebied rond de krater bedraagt meer dan 8300 vierkante kilometer.

Maar de verbazing is zo mogelijk nog groter wanneer we aankomen in NgoroNgoro Crater Lodge.
We hebben nu toch al in een paar unieke plekjes mogen logeren, maar tart werkelijk elke verbeelding..

Vanaf het terras van onze suite kijken we recht op de zonsondergang in de krater, tenzij we verkiezen om dat te doen vanuit een retro badkuip gevuld met rozenblaadjes, met een glaasje champagne in de hand..
terwijl het haardvuur gezellig knettert..
Het lijkt wel een scene uit "Out of Africa"..

Als je ooit de gelegenheid hebt om hier een nachtje door te brengen mag je die kans niet laten voorbij glippen.. Vraag dan een lodge in South Camp.. (en zeg dat je pas getrouwd bent ;-)

Bij de service van de lodge hoort een "Private butler", die zich constant om je welzijn bekommerd.. Badje vullen haarvuur aansteken, koffie aan bed.. in alle stijl en discretie..
Zoals ze in Antwerpen zeggen ABSOLUTE WEIRELDTOP !!

Zo, nu hebben jullie alvast wat te lezen gehad ;-)
We zijn inmiddels aangekomen in het hotel te Zanzibar, Stone Town.. We zitten in Swahili House, een eenvoudig maar toffe accommodatie, uitgebaat door..
een Nederlands koppel .. Tja... we kunnen toch moeilijk op straat slapen hé ;-)

Het is nu zaterdagochtend, morgen verhuizen we naar Bluebay Beach resort aan de andere kant van het eiland, daar hebben we wellicht beter internet..
maar vandaag even Stone Town verkennen..

Prettig weekend !

• 15 Augustus 2009 - 10:52

Videomaster:

Al geluk dat er géén Wortegemse in de bagage zat deze keer!... greets from Pattaya, Phuket enz.... en ja, wij gaan ook op vakantie, al wonen we hier!