Floating market, crazy monkeys and jungle rides - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Floating market, crazy monkeys and jungle rides - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Floating market, crazy monkeys and jungle rides

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

18 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

07.00 in de ochtend pikt een minivan ons op voor een trip naar de Floating markets, de dag voordien geboekt in het lokale tourist office. We hadden aangedrongen op een bezoek aan de lokale markt van sadoek, die 6 keer per maand plaatsvindt voor de plaatselijke bevolking, maar de dame van de tourist office verzekerde ons dat deze markt minstens zou authentiek en levendig was, en makkelijker te bereiken.
“Welcome on boald, i’m Lotus, youl guide for today”.. oul filst stop befole the floating malket is the elephant jungle camp, hele you can lide a leal elephant in the jungle fol 30 minutes.. fol only 1000 bath extla.. and you can go see the clazy monkey and teek pictules fol 200 Bath... whan we come back... bla bla bla.. cobla show, authentic claftsmalket, jewel stole blabla..

Lap, we hebben het dus zitten, we zijn gevangen in een “tourist trap” je boekt een uitstapje naar de floating market, en je krijgt 10 extra attracties “cadeau”.. Er is geen ontkomen aan, tenzij we uit het busje springen.. We ondergaan dus.. en maken er het beste van.. (applaussiee !) ..
Bij de elephant jungle ride en de crazy monkey genieten we van een heerlijke kokosnoot, en laten de olifanten en aapjes voor wat ze zijn.. die sukkels zitten net als wij gevangen.. met als enige verschil dat wij binnen een half uurtje weg zijn, en zij aan hun zielige ketting gekluistert blijven.. Gaya zou zich hier kunnen uitleven.
Aangekomen bij de floating market schuiven we aan achter de 200 andere minivans en de 60 grote bussen om een plekje te veroveren in één van de longtail boats, die ons via een netwerk van kleine kanaaltjes naar de drijvende markt brengt.
Het geheel lijkt op een dagelijks toneelstuk waarin alle lokale figuranten hun rolletje spelen ten behoeve van een verzekerd inkomen, netjes tot in hun schoot gebracht door de nietsvermoedende toeristen.
Op zich is het eigenlijk hilarisch.. er is geen doorkomen aan, de bootjes persen zich door de smalle kanalen langsheen de authentieke kraampjes op de oever, die volgestouwd zijn met originele Thaise rotzooi uit china.. terwijl de Chinese toeristen de lokale economie sponsoren en het land een dienst bewijzen door alle rommel mee terug te nemen naar het land van herkomst.
Maar al bij al levert dit geënsceneerde stukje couleur locale mooi beelden op, en blijft het een leuke ervaring.
Op de terugweg bedankt iedereen (gelukkig ) voor de cobrashow, en is onze voorlaatste stop gepland op een locale craftsmarket..
En hier moeten we toegeven dat er ongelooflijk knappe dingen uit een stukje teakhout worden vervaardigd. “3D avant la lettre”, met een ongekende precisie worden de boomstammen ontdaan van alle overbodige stukjes hout om een uniek kunstwerk van olifantjes tijgers en jungletaferelen te bevrijden.
We hebben enige moeite om ons niet te laten “verlijden” tot de aankoop van een 4 x 4 meter groot tussenwand paneel.. we zullen het voor eeuwig vastleggen .. op foto.
Onze trip komt tot een mooi einde wanneer we worden gedropt aan een juwelenfabriek, waar je authentieke juweliers aan het werk ziet, en gladde verkoopsters nadien alle truuken uit de verkopersdoos te halen om tegen woekerprijzen één van de kleinoden mee naar huis te nemen..
Neen bedankt!