Bange kok in bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Bange kok in bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Bange kok in bangkok

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

18 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

09.00 uur en onze “vriend” staat met onze private TukTuk voor het hotel... Vandaag is het een feestdag voor Buddah, en zijn een groot deel van de winkels gesloten... Tevens is het de inwijdingsdag van de 3 maanden die de jonge monniken in afzondering doorbrengen. Meteen een goede gelegenheid om een bezoekje te brengen aan de Wat Prah, de grootste tempel van Bangkok, die er trouwens al langer staat dan de stad zelf..
Het indrukwekkende bouwwerk tart elke verbeelding.. een 75 meter lang beeld van de Liggende Buddah prijkt in één van de tempels. In het monniken klooster is een viering gestart die 48 uur non stop zal duren. Buiten koken de lokale vrouwen voedsel voor de monniken, die trouwens helemaal afhankelijk zijn van de lokale bevolking. Dagelijks staan ze met hun kommetje geduldig op wacht tot iemand hen eten brengt.
Jim Tompson is de man die vlak na de tweede wereldoorlog in Thailand bleef plakken.. Voor zijn carriëre bij het Amerikaanse leger was hij architect in New York, maar het verhuisde naar Thailand met als voornaamste doel de Thaise zijde te exporteren naar het westen. De zijde-industrie was op dat ogenblik op sterven na dood, en Thompson ontpopte zich tot een meesterlijk handelaar, en werd de grondlegger van de Thaise zijdehandel. Zijn authentieke Thaise woning is een oase van rust in het hartje van het drukke Bangkok. Veel plezier heeft hij er zelf niet aan beleefd, want hij verdween op mysterieuze wijze in de jungle van Maleisië 8 jaar later op 61 jarige leeftijd.
Vorig jaar organiseerden we voor één van onze klanten een kleine kookworkshop met 4 topchefs uit de verschillende windstreken, met Peter Goossens als gastheer.. Eén van die chefs was Sompop de verantwoordelijke van het Oriental Hotel Cooking school in Bangkok.. Een unieke gelegenheid om een blik te werpen achter de schermen van het meest gerenommeerde hotel en restaurant in Azië.. Vooraf werd een afspraak voor ons geregeld met de F&B manager van het hotel, die ons wist te vertellen dat Sompop niet langer voor het hotel werkte.. Maar tevens bleek dat hij helemaal nooit de verantwoordelijke van de school was geweest... en dat de directie nooit heeft geweten dat Sompop verscheidene malen naar België was afgereisd ... en onze F&B manager was daar duidelijk niet blij mee .. Wat er ook van zij.. de man heeft zichzelf goed verkocht, en hij was een topchef.. maar ééntje met een geheim agenda ;-)
Het Oriental Hotel is een pareltje, en zelfs de buffet Lunch in het Thaise pavilioen is een absolute aanrader. Top keuken, top bediening en een zeer toegankelijke prijs.. (ca 3500 Bath voor lunch dranken en koffie voor 2 personen)
Na de lunch tijd voor een wandelingetje door China Town. In de schijnbaar oneindige markstraten prijzen duizenden handelaars hun goederen aan aan groothandelsprijzen.
Een waar paradijs voor junkshopping.. Alle zaken die je absoluut nooit zal nodig hebben kan je daar kopen tegen belachelijk lage prijzen, en bij voorkeur in grote hoeveelheden.
Het is een eye-opener om een tipje van de ijsberg te zien die China dagelijks produceert aan absoluut waardeloze rommel.
Kelly zou zich hier kunnen uitleven.. playboy hangertjes met ketting aan 0,5 euro, haarspeldjes per 12 stuks verpakt aan 1,5 euro, uurwerken aan 80 cent, Baskets aan 2 euro... en niet in honderden of duizenden aantallen maar werkelijk miljoenen stuks ! We hebben wat fototjes gemaakt voor jou Kelly.. je mag iets kiezen uit het onderse schap ;-)
Een uurtje nadat we terug in het hotel zijn rinkelt de telefoon... “Solly toe distup joe sil, but we just lesieved youw luggatch flom the ailpolt... can we bling it toe jool loom ?”

“GLEAT !! “ “INCLEDIBEL”... we geloven onze ogen niet wanneer onze vermiste koffer een paar ogenblikken later aanklopt aan de deur, met een Bellboy aan zijn handvat !
Hij bleek te zijn geopend, en de drankflessen te zijn verwijderd, maar voor de rest is alles volledig ! Jammer van de citroenjenever voor Dirk.. ;-) maar GPS en kabels zijn terecht zodat we met een gerust gemoed de weg kunnen vinden naar zijn huisje.. (als we nog binnen mogen natuurlijk ;-))
Na een nachtelijke wandeling door Pathong, het uitgangscentrum van de stad.. maar zo dood als een pier wegens de sluitingsdag.. zakken we terug af naar het hotel.. morgen is de wake-up call om 6 uur, en trekken we naar Sadoek voor een ochtendlijk bezoek aan de foating markets.

een uitgebreid album kanje terugvinden op: http://eventmasters.fotki.com/06---adventures/1/

• 18 Juli 2008 - 13:25

Videomaster :

Het wil weer lukken! Alles daar.... behalve mijne citroenjenever!

• 19 Juli 2008 - 16:38

Kelly & Wesley:

voor mij het hele onderste schap!!! (en voor wesley de sportwagen :p) ik hoop dat die foto met mama aan de kassa een valies vol hebbedingetjes heeft opgeleverd :p ik moet dringend naar thailand komen, das duidelijk ;) bij het thuisfront alles goed :) zit nu bij bomma en bompa, bel nog is als je kan dit weekend :) veel (shop voor kelly) plezier

kusjes

kelly & wesley