Bosbranden en Daily Waters Pub - Reisverslag uit Daly Waters, Australië van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Bosbranden en Daily Waters Pub - Reisverslag uit Daly Waters, Australië van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Bosbranden en Daily Waters Pub

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

26 Oktober 2009 | Australië, Daly Waters

Het begint hier stilaan op een Australische kroegentocht te lijken. Onze volgende stopplaats is Daly Waters Pub.. opnieuw één van de meest legendarische pubs op het continent.
De 460 kilometer die ons van Boroloola naar Daly Waters brengt zijn opnieuw ondergedompeld in Nothingless... Het roadbook bestaat uit 5 vakjes.. neem linksaf bij het buitenrijden van het hotel.. rij 350 kilometer rechtdoor,
stop bij een lokale pub voor een stukje wereldbefaamde barramundi, en stap op voor de volgende 120 kilometer tot aan Daly Waters.

Gelukkig komen we onderweg nog een bosbrand tegen om de eentoonigheid wat te doorbreken..
Er heerst een grote tweestrijd in Australie omtrent bosbranden..
Volgens eeuwenoude gebruiken van de Aboriginals worden grote stukken land afgebrand in zogenaamde Cold Fire's.. dit zijn gecontroleerde branden die worden aangestoken vlak na het regenseizoen.
Zo worden alle korte grassen afgebrand, en kleine twijgen om de natuur te beschermen tegen grotere branden. Jaarlijks wordt in Australie 1/3e !!! van de oppervlakte op deze manier afgebrand.

Een aantal jaren terug is er grote tegenstand geweest van milieuorganisaties tegen deze technieken en is er een preventief brandverbod geweest..
Met al resultaat de grote bosbranden die je je ongetwijfeld herinnert van de media.

De bosbrand die we kruisten was echter geen gecontroleerde brand.. in de verte zagen we een klein rookpluim opstijgen, en tegen het ogenblik dat we ter hoogte van het vuur waren likten de vlammen tot 7 meter hoog aan de boomtoppen.. De vuurhaard liep parallel met de weg, en we plantte zich voort aan een ongelooflijke snelheid van 30 km per uur, aangewakkerd door de wind..

Bij aankomst in Daly Waters is het snel duidelijk waarom de Daly Waters Pub één van de meest authentieke pubs in het Noordelijke gebied is.. de muren zijn behangen met alle mogelijke soorten collecties; muntstukken, schildjes, t-shirts, slipjes, nummerplaten, BH's, sandalen, identiteitsbewijzen, .... Verder prijken inspirerende slogans op elke mogelijke plek in de pub en daarrond. De bewoners van de pub (ik noem ze even zo, omdat ze schijnbaar deel uitmaken van het meubilair) zijn hartelijk en luidruchtig. De gastvrijheid is hier op zijn Australisch, en voor je het weet sta je moppen te tappen met een bende Aussies.. Dit was één van de meest memorabele avonden in Australië..
We hebben een stukje Belgische studentencultuur ge-exporteerd naar Australië die de locals meteen hartelijk hebben ge-adopteerd.. Bij elke boer of scheet krijgt de laatste die zijn duim aan het voorhoofd zet een mep rond de oren..
Een half uur na de eerste luchtverplaatsing was de ganse bar aan het experimenteren met hun nieuwe spelletje.

Na een kleine onderhandeling met de uitbaasters krijg ik de toestemming om mijn trouwe GS Adventure in het bizarre decor van de pub te plaatsen.
Enkele ogenblikken later zijn we proefritjes in de bar aan het organiseren met de locals..
Schitterende beelden ;-)

Laten jullie ook een seintje vanuit België ?

Groetjes,

Danny & Kristin

• 26 Oktober 2009 - 16:48

Lut:

En dan een mep rond onze oren krijgen zeker....;-)

• 26 Oktober 2009 - 22:50

Videomaster:

Een seintje uit België kan ik jullie niet geven... wel een scheetje uit Thailand... ;-)