Landlord for a day - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Landlord for a day - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Landlord for a day

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

16 Juli 2010 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Maandag middag 13 uur.. Vol entousiasme zetten we aan in WIllebroek, het zonnetje schijnt, de boordcomputer staat op 32 graden en het is maar iets meer dan een uurtje rijden naar Zeebrugge,
waar we hebben afgesproken om een garnaalkroketje te adopteren voor onze trip met de Viking

Amper 45 minuten later blijkt het airflow - zomerpak toch niet de juiste keuze te zijn geweest, wanneer het regenwater langzaam maar zeker zijn weg zoekt naar via mijn reet naar het puntje van mijn tenen.
Nog voor onze afspraak met Grete, Olly, Dirk, Myriam en de garnaalkroketjes staat het water halfweg onze laarzen, en is de toon gezet voor de rest van ons verblijf in Schotland.

Gelukkig geen opendeurdag bij North Sea Ferries, en de oversteek van 20 uur verloopt vlotjes...
We ontschepen 30 kilometer ten noorden van Edinburgh in Rosyth, en een half uur na de douanecontrole laveren we al gezellig door de Schotse Highlands.

Laveren is een bewuste woordkeuze, aangezien we eerder het gevoel hebben op het water te zitten zowel emotioneel als fysisch...

De temperatuur op de boordcomputer staat inmiddels op de helft dan bij vertrek, en de luchtvochtigheid is gestegen naar 150 procent.. Schotland doet zijn reputatie eer aan..

We rijden richting Ballater, waar we een oude vriend Michel d'Awans vervoegen die aan de 24e editie van de Scottich tour is begonnen.
Een groepje van 20 deelnemers met 4 x 4 voertuigen, logeert in ..... house.. een statig herenhuis met gezellige gastvrouw en uitmuntende kookkunst.

We zullen 2 dagen doorbrengen met de groep, omdat we zo de unieke kans krijgen om samen met en het privédomein van Glenfiddich Estate te doorkruisen.

Woensdagochtend is het waarempel droog, onze bagage gaat aan boord van de 4 x 4 voertuigen, zodat we ongehinderd aan het offroad gedeelte van de route kunnen starten.
Na een reeks van 6 gates die netjes ge-opend en terug gesloten worden bevinden we ons op één van de grootste privé-eigendommen van Schotland..
Het privilege om hier te kunnen rijden is werkelijk uniek.. de beheerder vertelt ons dat er maar één keer per jaar een groep van maximaal 10 4 x 4 voertuigen wordt toegelaten,
en voor het overige blijft het domein volledig afgesloten voor pottenkijkers.

Dirk en Myriam zetten aarzelend hun eerste wielen op onverharde ondergrond, en verplaatsen hun grenzen met brio.
Via diepe sporen, en rotsige ondergrond doorkruisen we rivier na rivier, temidden van de Highlands..

Gelukkig blijft de ondergrond droog, zodat onze wegbanden nog enige grip hebben op de rotsen... dachten we...
zo'n 10 minuten voor de hemelsluizen opnieuw werden open gezet...

500 kg weegt zo'n GS adventure met piloot en passagier, en de evenwichtszin wordt zwaar op proef gesteld....
soms met iets minder succes..

Halfweg de route krijgt Olly te maken met een wilde rotsblok die zeer efficient het koppelgewricht van de versnellingen buiten dienst stelt..
na enig sleutelwerk van de technische assistentie van Rik, kan hij opnieuw kiezen tussen eerste versnelling en ... eerste versnelling..
De moed zakt hem een klein beetje in de schoenen, en daar was al zo weinig plaats, aangezien ze vol staan met water ;-)

Met veel... of eerder heel veel kunst en vliegwerk slagen we er in om de overzijde van het terrein te bereiken, en BMW assistance te bellen voor ....

(ja uiteraard)

Olly en Grete besluiten het er op te wagen , en met de versnellingsbak geblokkeerd in tweede versnelling op weg te gaan naar Inverness, naar de dichtsbijzijnde BMW dealer..

zo'n 90 kilometer verderop..

De twee andere motoren begeven zich naar Alvie house, in de omgeving van Aviemore.. een privédomein waar we exclusief te gast zijn bij de gastvrouw en 24 logeerkamers..

Zo.. dit was het voor nu.. van zodra we een beetje internet vinden krijg je de rest.. fototjes kan je vinden op facebook..

• 19 Juli 2010 - 22:52

Videomaster:

ai ai, Michel d'Awans... die man staat bij mij symbool voor whisky en schotse zalm....

Véél plezier nog daar!