Mae Hong Son Loop 2 - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Mae Hong Son Loop 2 - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Mae Hong Son Loop 2

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

07 Augustus 2008 | Thailand, Mae Hong Son

Met zijn 4367 bochten en ruim 600 kilometer kan je als motorijder moeilijk onverschillig blijven bij de Mae Hong Son Loop, de ganse route bevind zich in het onherbergzame gebied ten westen van Chaing Mai, en ruim 80% ligt op hellingen steiler dan 80°... En toch zijn we enigszins blij dat we voor deze route niet gekozen hebben voor een trouwe BMW... waarvan we er onderweg ééntje zijn tegengekomen.. in de gietende regen!
Voor de eerste keer in 4 weken is de moussonregen een spelbreker... wat het meest idyllische gedeelte van de route moest worden, met de mooiste vergezichten, adembenemende panorama’s.. Valt letterlijk in het water.. gedurende 2 dagen hebben we te kampen met hevige regenval, en blijven de panorama’s beperkt tot de oriëntatieborden dien nog net te onderscheiden zijn in de dichte mist..
We leggen een extra 100 kilometer af om ten zuidwesten van Mae Hong Son een Chinese nederzeting te bezoeken op de grens met Birma (Myanmar), ook hier hevig regen, maar de lokale bevolking werkt onverstoord voort op de theeplantages, hier zijn ze niet bang van een spatje modder.
Wanneer tegen de avond de regen stopt, en de zon doorbreekt krijgen we wel een paar unieke momentopnames.. de aarde stoomt van de opstijgende warmte, en de zon verzorgt prachtige contrasten.. Bij een korte stop werp ik een blik in de achteruitkijkspiegel en zie in het hevige tegenlicht een kalfje midden in op de weg staan.. Een snelle reactie levert één van de mooiste beelden van de route op.. waarna amper 2 minuten later de zon opnieuw verdwijnt achter de wolken.
Bij een panoramisch zicht nemen we een lokale verkoopster mee op terugweg naar haar Hilltribe dorpje.. waar we getuigen mogen zijn van de voorbereidingen van het avondmaal.
Het ganse dorp staat verzameld rond een bruggetje boven de rivier, waar de mannen van het dorp handig een varken aan het slachten zijn.. amper 15 minuten later is de klus geklaard, en verdwijnen alle onderdelen naar de voorraadkamer, waar ze netjes verdeeld worden onder de bewoners... elke gram van het roze beest krijgt een bestemming, en zelfs de oortjes worden als delicatesse op de open houtskool gelegd..
Het aanbod om mee in het dorp te overnachten, en met de bewoners mee te eten slagen we na een moment van aarzeling af.. gemiste kans ? Wellicht wel, maar zonder inentingen tegen malaria lijkt het niet verstandig om onszelf bloot te stellen aan onnodige risico’s.
Na een overnachting in Pai, het mekka voor de trekking, rafting, canyoning.. leggen we de laatste etappe af, terug richting Chiang Mai, waar we deze keer inchecken in een groene Oase in het hartje van de stad... Baan Orapin, voor een veilig nachtje onder het muskietennet.

Fotos op http://eventmasters.fotki.com/06---adventures/1/mae-hong-son-loop/

• 09 Augustus 2008 - 08:35

Videomaster :

Bij ons nog steeds stralend weer..... toch een goede verdere reis gewenst met veel zonneschijn!.... keep smiling. :-)