Karen Hilltribes - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Karen Hilltribes - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Karen Hilltribes

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

05 Augustus 2008 | Thailand, Mae Hong Son

Karen Hilltribes zijn bergvolkeren die in de vorige eeuwen zijn gevlucht uit hun land van oorspong Birma.. nu Mynanmar.. om te ontsnappen aan het corrupte militaire regime.
Het vete dateert van 1746 toen Birma een deel van Thailand in de as legt, strekt zich uit over de tweede wereldoorlog waarbij de Karenvolkeren als enige grootste entische minderheid trouw zijn gebleven aan de Britten, die ze dan als dank bij hun uittocht aan hun lot hebben overgelaten aan het Birmese regime.. en 60 jaar later is er nog niet veel veranderd..
Op dit zelfde ogenblik vluchten dagelijks duizenden mensen de grens over om misbruik, verkrachtingen, moorden, slavenhandel, drugshandel in hun geboorteland te ontkomen. De verenigde naties hebben hun handen vol met de vluchtelingenkampen, en herlokaliseren vluchtelingen in Australië, Oostenrijk, Noorwegen..
De toestanden zijn schrijnend, maar van dergelijke grote schaal dat een kleine hulporganisatie maar een druppel op een zeer hete plaat kan zijn..
De mensen van “Karen Hilltribes Trust” focussen zich op de volkeren die al een paar honderd jaar geleden de Thaise grens zijn overgestoken, en nog steeds in de meest rudimentaire omstandigheden leven. Geen stromend water, amper faciliteiten voor onderwijs, geen eigen bron van inkomsten... In de afgelopen 10 jaar zijn ze er in geslaagd om meer dan 2 miljoen pond te verzamelen en ruim 100 dorpen te voorzien van stromend water en waterzuiveringsinstallaties, ze bouwen scholen, ronselen leraars voor beperkte periodes en vrijwilligers om 1 maand of 6 maanden deel te nemen aan een project..
De inspiratie en de motivatie van dit schitterende werk is te danken aan een 65 jarige dame wiens zoon op 19 jarige leeftijd deelnam aan een vrijwilligersproject bij de Hilltribes, en 5 jaar later omkwam in een tragisch verkeersongeval.. Sedertdien heeft ze haar troost en toeverlaat gevonden in het opzetten van een kleinschalige organisatie die er in slaagt om daadwerkelijk voor de 600 Hilltribes een wezenlijk verschil te maken.
De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren om een voorraad rijst, blikjes, brood, snoep.. in te slaan om mee te nemen naar het dorp.
Wanneer we aanzetten voor de rit van 3 uur blijkt deze terug te gaan naar Mae Sariang.. waar de studenten zich dienen in te schrijven in het “District office” om hun verblijf bij de Hilltribe te registreren.
Na Mae Saring gaat het verder terug via de 108 richting Chaing Mai, waar we na 22 km een “onverhardde” weg inslaan... en deze terminologie mag je vrij letterijk opvatten, sporen van een 40 cm diep, plassen van 60 cm, modder, slijk..... Onze Fortuner in “Avenue Louise” uitvoering voelt zich in zijn nopjes.. Het beige vasttapijt, de lederen bekleding, 17 inch alu velgen en straatbandjes zijn in minder dan 2 minuten herleid tot een échte 4 x 4...
Nostalgie troef wanneer de sleeplinten, kabels, kettingen en winches worden bovengehaald om het convooi van 5 voertuigen een 10 tal kilometer verder in het dorpje te krijgen.
Het ganse dorp is aanwezig op het appel, wanneer de convooi eindelijk aankomt. De studenten vinden hun intrek in een grote houten paalwoning waar ze de komende 4 weken zullen doorbrengen op dunne matrasjes op de grond, hun eigen potje koken, en het dorp voorzien van een waterzuiveringsinstallatie.
De dorpelingen zijn alvast enthousiast over het project.. dat spaart dagelijks een uur lopen naar de bron, en vermindert drastisch het risico op ziektes. We spenderen een paar uur in het dorpje, en beleven een hartverwarmende pause met het kleinste klasje van de school...
Het leven zoals het is.. hier bij de Hilltribes.. eenvoudig, hard, zonder toekomst.. en toch niets anders dan lachende gezichten en een hartelijke ontvangst.
Een mooie topic voor een reportage, en weer een stukje van het échte Thailand gezien.. dat in geen enkele gids terug te vinden is.. precies wat we zochten...
We willen graag voor valavond in Mae Hong Song zijn, en “Avenue Louise” worstelt zich glansrijk doorheen de onverhardde terugroute.. er zijn nu eenmaal dingen die je niet verleert ;-)
Onderweg worden we “mooi” begeleid door een mousson regenbui die vanonder de paraplu toch nog mooie beelden oplevert.. Omstreeks 18 uur arriveren we in Fern Restort in Mae Hong Son.. dat niet zonder reden als “most beautifull resort” in Mae Hong Son staat aaangegeven in de Rough Guide.. Zeker een aanrader !
De komende dagen zetten we onze rit verder via Pai naar Chaing Mai, waar we donderdag een binnenvlucht nemen naar Phuket.. in het zuiden..
Hier staat een dagje duiken om Kho Samet op het programma (één van de top 10 duikbestemmingen in de wereld) en trip met een gecharterde speedboot naar Kho Phi Phi.. en verder zien we wel..
Tot binnenkort..

Groetjes,
Danny & Kristin

Meer info over Karen Hilltribe trust:

www.karenhillgtribes.org.uk

• 05 Augustus 2008 - 09:53

Videomaster :

We zijn zéér benieuwd naar de fototjes.......

Greets Dirk & It