Van Mekong naar Shukothai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu Van Mekong naar Shukothai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

Van Mekong naar Shukothai

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

29 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

Elke ochtend begint voor de monniken met een bedeltocht in het dorp... Hiermee kunnen de dorpelingen krediet verdienen in het aanschijn van Buddha.. Gisteren ochtend waren we al vroeg onderweg.. en waren we getuige van deze dagelijkse ceremonie. Dit is slechts één van de 227 strikte regeltjes, afstand nemen van alle persoonlijke bezittingen, met uitzondering van giften..
Monnik wordt je niet noodzakelijk voor het leven, maar vele jongens uit arme gezinnen zien hierin hun enige kans op onderdak, eten.. en het allerbelangrijkste.. een opleiding..
Van iedere man wordt verwacht dat hij minstens een bepaalde periode van zijn leven ingewijd wordt al monnik, het maakt deel uit van zijn volwassen worden... vaak tussen de schooltijd en het huwelijk.
Je kan zonder stigma uit het monnikenleven stappen. De meest populaire periode voor de inwijding is monnik is de Bhuddist Lent, die startte toen we de beelden toonden van de tempel in Bangkok.. en duurt tot het einde van het regenzeizoen.
De volgende beelden zijn genomen op de zij-armen van de Mekong, waar menige vissersgezin leeft op vlotten.
Gisteren hielden we al rond een uur of 2 halt bij een toevallige stop.. op weg naar Phitsanulok.. we hebben inmiddels de Mekongdelta verlaten, en komen dichter bij de traditionele zuid / noord toeristische routes tussen Bangkok en Chiang Mai.
In een leuke resort in het natuurgebied van Thung Salaeng Luang genieten we van (nog maar eens) een Thaise massage, die net aan het randje van een SM sessie grenst.. Keuze genoeg daar in het resort, want we zijn de enige gasten. Een bungalow aan de oevers van de rivier, met een zwembad voor ons privé, nog maar even genieten vooraleer we straks in de toeristische maalstroom terecht komen.

Vanochtend na het eenzame ontbijt zetten we aan naar Sukhothai, met een kleine tussenstop in Phitanulok. Hier bezoeken we een nog maar een tempel uit het Khmer tijdperk, maar ook een Buddha - fabriekje.. waar ze bronzen beelden maken van tafelmodel tot tempelmodel, op traditionele wijze.. (op Thanon Whisut) en tegelijk ook de aangrenzende vogeltuin met honderden Thaise vogelsoorten, waaronder de Rhinoceros Hornbill, en de bijna uitgestorven Fruitduif en Helmeted Hornbill.
Maar genoeg gevogeld nu! op naar Shukothai, waar we onze intrek zoeken in J&J guesthouse, een tip van Vicky, die we ook warm aanbevelen.. een eenvoudige maar nette Guesthouse, uitgebaat door een Belgische/ Thais koppel. Een plons in het zwembad, en op naar de oude stad van Shukothai.. Dit was onder de Khmer / periode kortstondig de hoofdstad van het Khmer rijk.
Een uitsgestrekt gebied met tientallen whats, en de befaamde Wat Sri Chum, een 15 meter hoge Buddha, die je ongetwijfeld zal herkennen op de beelden.
Na zonsondergang zakken we af naar een adresje dat we toevallig terugvonden in de Rough Guide, Poo’s, een cafe / cocktailbar / restaurant / motoverhuurder / thais massagecenter .. dat uitgebaat blijkt te worden door een Belg uit Erpe-Mere.. En zelfs zonder zin aanwezigheid hadden we kunnen vermoeden dat Steak-Friet met Mayonaise en Dame Blanche niet vanzelf op het menu zijn gekomen..
Na 2 weken Thaise rijst kan een Steakske en een Dame Blanche of 2, 3 toch goed doen !
Morgen blijven we hier nog een dagje plakken, en dan gaat het richting Chiang Mai..
Hier is het 00.15 en in België 19.23...
Groetjes uit het oosten..

De foto's vna vandaag kan je hier terugvinden: http://eventmasters.fotki.com/06---adventures/1/shukotai/

• 29 Juli 2008 - 20:52

Vie:

"een tip van Vicky, die we ook warm aanbevelen.."

koud valt dat best ook wel mee zenne, al zeg ik het zelf... ;-) :-)

• 29 Juli 2008 - 21:14

Moeder Van Een Backp:

Mijn dochter stapt morgen 30.7.08 op een slowboat en zal dezelfde route afleggen als jullie. Ik kan mij dankzij jullie reisverhaal een goed beeld vormen van wat zij morgen allemaal gaat zien en beleven. Dank voor jullie verslag. Ik lees graag mee.

• 03 Augustus 2008 - 08:14

Mama&papa:

Prachtige reportages en
    fotos.We volgden elke dag.Het is nu een paar dagen geleden.
    HOE GAAT HET MET JULLIE??