De Mekong Delta 2 - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu De Mekong Delta 2 - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Danny Stevens - WaarBenJij.nu

De Mekong Delta 2

Door: Danny

Blijf op de hoogte en volg Danny

29 Juli 2008 | Thailand, Nong Khai

De Mekong ontspringt op de hoogvlaktes van Tibet, en komt ons tegemoet in Nong Khai, om na zo’n 4184 km uit te monden in de Chinese zee... Ze vormt de grens tussen Thailand en Laos en verder zuidelijk ook met Cambodia. Het mooiste deel van de Thaise Mekong is te vinden tussen Nong Khai, Pak Chom en Chiang Khan, en het is precies dat gedeelte dat we de vorige dagen hebben afgelegd. Op de Michelin kaart staat dit gedeelte in het groen aangeduid, en niet onterecht... de route slingert zich langs de rivier en plekjes met Idyllische namen zoals Kut Khu en Phu Thok..
Maar onze route start in Nong Khai, na een overnachting in “The Most Beautifoel Resort on the Mekong”, een betonnen gedrocht aan de oever van de Mekong met 2 sterren, waarvan ze wellicht eentje hebben gestolen bij de buurman... maar ja, voor 400 bath kan je niet veel verwachten natuurlijk... De avond voordien spenderen we bij “Zodiac”, een vlottend restaurant, op de Mekong, met melige Karaoke muziek maar opnieuw lekker eten..
Even buiten Nong Khai ligt een betonnen beeldenpark Sala Kaeo Kou, met een reeks bizarre sculpturen van Luang Phu... een visionair, hindu / kunstenaar die heelwat aanhang kende in de streek.. Met de uitbeelding van een hele reeks Thaise wijsheden waar geen enkele niet-thais sprekende bezoeker wat van snapt... aangezien alle bordjes en omschrijvingen in het Thais zijn.. alsook de beschrijvende gids die men ter plaatse kan kopen.
Het enige woord dat we in het Engels herkennen is op de prijslijst bij de inkom.. Foreigners 50 bath... en daaronder Thaise geschriften met 10 B.. over discriminatie gesproken..
Maar goed, het loont de moeite om een kijkje te nemen tussen de gigantische beelden...
Van Nong Khai rijden we in Westelijke richting langs de Mekong, wat mooie beelden oplevert van het lokale vissersleven, en de rijstteelt aan de oevers. Af en toe nemen we een zijsprongetje van een 20 tal kilometer landinwaarts, en keren met wijde bochten terug naar de Mekong.
Ik was al een 6 tal dagen op zoek naar een rijstboer(in) in een knalrode outfit.. en eindelijk hebben we ze gevonden. Op een paar 100 meter van de weg is ze rijstplanten aan het verzamelen, perfect in contrast met de felgroene rijst in de middagzon.. Een paar natte voeten in ruil voor mooie beelden.
Ondanks een aantal waarschuwingen in reisgidsen over het fotograferen van lokale bewoners, ondervinden we enkel maar toffe reacties.. Zeker als we uit onze rijke Thaise woordenschat Giem Mak Mak bovenhalen verschijnt een spontane lach op hun gezicht.. Of het nu te maken heeft met onze uitspraak, dan wel met het feit dat deze drie woorden even veel zouden betekenen als “Doe veel lach”.. het werkt.
En vaak flitsen je onderweg leuke fotomomenten voorbij, waarvan je achteraf denkt.. Ik had moeten stoppen... soms doe je dat, en dan weer niet.. gemiste kansen ? wie zal het zeggen.
Zoals bijvoorbeeld deze foto: http://eventmasters.fotki.com/06---adventures/1/de-mekong-delta/em22854.html
Waarbij een oudere vrouw, ons tegemoet komt onder de brandende zon, geladen met een vracht versgeplukte pepers.. kilometers verderop. De uitdrukking van vermoeidheid straalt van haar gelaat, tot ze in het oog krijgt dat ze gefotografeerd wordt.. en haar kans schoon ziet voor een carrière als fotomodel... Ze ontpopt zich spontaan als topmodel met een stralende “colgate- smile” en een sexy “ik-zal-mijn-haar-eens-goed-leggen- move” 20 Bath kan hier wonderen doen !
De eerste dagen sta je wat sceptisch tegenover de lokale keuken, en voornamelijk het gebrek aan hygiëne.. HCCP normen zijn hier ver te zoeken.. De borden en bekertjes worden in de Mekong afgespoeld, de levende vis ter plaatse opengereten op een houten hakblok waar de kippelever nog afdruipt, en de groenten recht van het veld bij in het kokende bouillon.. vormen samen een overheerlijke Tom Yang Plaa.. de traditionele soep, deze keer met verse Mekong Vis bereid.. Op een matje, in een bamboe hutje, met zicht op de vissers.. het leven kan zo eenvoudig zijn.
Onze volgende tussenstop is Chiang Khan, waar we aan de oevers van de Mekong een “luxe”hutje in een resort boeken, met zicht op zondondergang over de rivier.

• 29 Juli 2008 - 23:40

Videomaster :

Prachtige foto's Danny... op het gezicht van die vrouw staat duidelijk het harde leven in de Isaan streek geschreven. Eventmasters is eveneens fotomaster!

Het beeldenpark is me onbekend dat je daar als "farang" 50 baht moet betalen. Ik heb steeds eveneens maar 10 baht betaald. Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat je een groter fototoestel hebt? :-)

• 30 Juli 2008 - 02:23

Danny:

Volgende keer verkleed ik Kristin in een Thaise !
    Dan betaal ik ook maar 10 bath ...